Stosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia
Procedury negocjacyjne bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, ze względu na ich negatywny wpływ na konkurencję, powinny być stosowane wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach (motyw 50 dyrektywy 2014/24/UE).
Dyrektywa 2014/24/UE nie różnicuje procedury negocjacyjnej na tryb negocjacji bez ogłoszenia oraz tryb zamówienia z wolnej ręki, jak to ma miejsce w prawie krajowym.
W przepisach Pzp tryb negocjacji bez ogłoszenia został przewidziany do udzielenia zamówienia w szczególnych przypadkach, w których jednak nie jest konieczne negocjowanie warunków umowy tylko z jednym wykonawcą, jak ma to miejsce w zamówieniach udzielanych w trybie z wolnej ręki, ale możliwe jest zachowanie minimalnej konkurencji.
WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert (art. 208 ust. 1). Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w tym trybie nie jest więc wszczynane przez publikację ogłoszenia o zamówieniu, lecz przez przekazanie wykonawcom zaproszenia do negocjacji. Zamawiający może jednak po wszczęciu postępowania zamieścić w BZP ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.
Celem publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy jest uzewnętrznienie zamiaru zawarcia umowy w trybie niekonkurencyjnym, a tym samym umożliwienie wykonawcom, którzy nie zostali zaproszeni do negocjacji, zaskarżenia odwołaniem tej czynności.
Zamieszczenie ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w BZP ma charakter fakultatywny. Jednak nieopublikowanie tego ogłoszenia wydłuża termin na wniesienie odwołania od wyniku tego postępowania do 15 dni od dnia zamieszczenia obligatoryjnego ogłoszenia o wyniku postępowania w BZP, (…)
Poza tym w artykule:
- WŁAŚCIWE PRZEPISY
- PRZESŁANKI STOSOWANIA
- PROCEDURA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.