Dobre praktyki, elastyczne oraz innowacyjne podejście do procedur
Pandemia COVID-19 stanowi duże wyzwanie dla rynku zamówień publicznych. Pomimo „odmrażania gospodarki” w Polsce i na świecie wciąż obowiązują ograniczenia w życiu gospodarczym. Brak swobody przemieszczania się między poszczególnymi krajami czy regionami, do niedawna zamknięte urzędy oraz niemożność spotkań osobistych znacząco utrudniły procedury zakupowe. Szczególnie dotkliwe było i jest to odczuwalne w naszym kraju, bowiem nasze procedury udzielania zamówień publicznych cechuje ścisły formalizm.
Podejście zamawiających do interpretacji przepisów bywa często – zapewne ze względu na liczne kontrole – zachowawcze. Odnosimy nieraz wrażenie, że w naszej rzeczywistości zamawiającym wciąż łatwiej podeprzeć się przepisem ustawy zinterpretowanym bez należytej refleksji, ale bezpieczniej, aniżeli podjąć ryzyko innowacyjnego podejścia, które z kolei dawałoby szansę na osiągniecie korzystnego celu zakupowego.
Zamówienia publiczne to niezwykle istotny element polskiej gospodarki. Tym bardziej zatem w związku z wybuchem epidemii zaszła niemal natychmiastowa potrzeba interwencji na poziomie legislacyjnym, jak i w sferze dobrych praktyk. Poza tematem tego artykułu pozostają tzw. tarcze antykryzysowe, a także wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania ram dotyczących zamówień publicznych w sytuacji nadzwyczajnej związanej z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19.
Jan Roliński
Poza tym w artykule:
- Formalizm czy cel gospodarczy
- Interpretacja i stosowanie przesłanek zatrzymania wadium
- Brak możliwości uzyskania dokumentu dotyczącego podstaw wykluczenia z postępowania
- Podsumowanie
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.