Aspekty ekonomiczne i rynkowe nowego Prawa zamówień publicznych
ASPEKTY RYNKOWE NOWEGO PZP
Rynek jako kategoria ekonomiczna
Jak słusznie zauważa E. Kucharska-Stasiak, rynek w ujęciu ekonomicznym interpretowany jest w zależności od tego, na podstawie założeń której szkoły ekonomicznej będziemy go interpretować. A zatem, w przypadku ekonomii neoklasycznej rynek będzie interpretowany jako mechanizm alokacji zasobów, którego trzema podstawowymi elementami są: popyt, podaż oraz cena.
Według ekonomii instytucjonalnej szczególnie istotne znaczenie w kreowaniu popytu i podaży przypisać należy instytucjom otaczającym rynek. W pierwszym rzędzie do instytucji tych zaliczyć należy system prawny i wynikające z niego procedury jak również państwo i jego agendy wyspecjalizowane w stosowaniu tych procedur. Ekonomia behawioralna wreszcie koncentruje się na analizie ludzkich zachowań na rynku wynikających z odczuć psychologicznych ludzi.
Jak łatwo zauważyć, w przypadku rynku zamówień publicznych szczególne znaczenie ma interpretacja instytucjonalna, bowiem system prawa powszechnego, zarówno krajowego jak i unijnego, jak również Urząd Zamówień Publicznych oraz inne agendy rządowe w zasadniczy sposób przesądzają o sposobie i ostatecznych efektach funkcjonowania tego szczególnego rynku, na którym zamawiający jest jedynie depozytariuszem interesu ogólnospołecznego.(…)
Poza tym w artykule:
- ASPEKTY EKONOMICZNE NOWEJ USTAWY
- NIEDOSTATECZNA KOHERENCJA NOWEJ USTAWY
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.