W pełni profesjonalny organ orzeczniczy

20

Z Klaudią Szczytowską – Maziarz, Prezesem Krajowej Izby Odwoławczej rozmawia Martyna Anna Śpiewak

Czy podoba się Pani system środków ochrony prawnej, obowiązujących w dniu dzisiejszym ? W ostatnich latach zmienił się on dość istotnie…

Ocena systemu środków ochrony prawnej wymaga odwołania się do celów przyjętych przez ustawodawcę – krajowego i europejskiego dla tego systemu, tj. dostępności procedur odwoławczych oraz szybkiego rozwiązywania sporów pomiędzy wykonawcą a zamawiającym przez niezależny organ. Realizacji tych celów nie sprzyja niestabilność prawa. Ma to znaczenie nie tylko dla aktywnych uczestników systemu zamówień publicznych, jakimi są przede wszystkim zamawiający i wykonawcy, ale także dla Krajowej Izby Odwoławczej, która musi poszukiwać ciągle nowych kierunków interpretacji obowiązujących przepisów, nie zawsze doskonałych. Niewątpliwie rewolucyjną zmianą systemu środków ochrony prawnej była nowelizacja Prawa zamówień publicznych z 2009 roku, którą zlikwidowano wprowadzony w 1994 roku jeden ze środków ochrony prawnej, tj. protest. Zmiana ta przeniosła na Krajową Izbę Odwoławczą zasadniczy ciężar rozpoznawania sporów w sprawach zamówień publicznych, co przy jednoczesnym podwyższeniu opłaty od skarg wnoszonych na orzeczenia Izby, de facto doprowadziło do sytuacji, w której to właśnie Krajowa Izba Odwoławcza jest głównym w Polsce podmiotem, rozstrzygającym skomplikowane i formalnie, i merytorycznie, a nadto znaczne pod względem wartości sprawy z zakresu zamówień publicznych. Tym samym Izbie powierzono istotną dla całego systemu zamówień publicznych rolę organu odpowiedzialnego za wytyczanie kierunków interpretacji przepisów Prawa zamówień publicznych.