Wniosek o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym

86

Zasadniczym celem systemu zamówień publicznych jest otwarcie rynku na konkurencję poprzez zapewnienie przedsiębiorcom dostępu do zamówień publicznych na zasadach niedyskryminacyjnych. Dlatego też obowiązuje prymat trybów podstawowych, czyli przetargu nieograniczonego i ograniczonego. Powyższe jest uzasadnione tym, że tryby przetargowe w obu postaciach gwarantują, a przynajmniej powinny gwarantować, pełną konkurencyjność, przejrzystość i zapewniać uczciwą konkurencję prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Niewątpliwie wskaźnikiem, który służy ocenie otwartości rynku zamówień publicznych na konkurencję jest częstotliwość stosowania przez zamawiających trybów zapewniających niedyskryminacyjny dostęp przedsiębiorców do zamówień publicznych, czyli przetargu nieograniczonego oraz ograniczonego. Z analizy rynku zamówień publicznych, przeprowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych wynika, że w 2011 r. przetarg nieograniczony był najczęściej stosowanym trybem udzielania zamówień publicznych. W tym trybie udzielono ponad 81,84% zamówień publicznych. Natomiast znacznie rzadziej wykorzystywany był drugi z trybów podstawowych, czyli przetarg ograniczony, bowiem stanowił jedynie 0,70% przeprowadzonych postępowań. Zdarza się jednak, że w niektórych jednostkach zamawiających tryb przetargu ograniczonego jest stosowany najczęściej.